Herb PolskiLogo szkoły

Motto edukacji daltońskiej

"Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami

to może ono zrobić więcej, niż od niego oczekujemy,

a wszystko co dziecko potrafi - nauczycielowi zrobić nie wolno"

(Helen Parkhurst)

Wprowadzone zmiany w sposobie prowadzenia zajęć w grupie "Wisienki" przyczyniły się do rozwoju samodzielności dzieci. Przedszkolaki same wykonują zadania np.: pełnią dyżury, samodzielnie nakrywają i sprzątają ze stołu po posiłkach. Wizualizacja procesu oparta na tablicach, na których przy pomocy kolorów lub piktogramów oznacza się między innymi kolory dnia tygodnia, rozkład zajęć w przedszkolu, wykonanie poszczególnych zadań, organizacje pracy zespołowej, pozwala dzieciom samodzielnie planować i monitorować efekty pracy. Zegar, który jest wykorzystywany przy różnych okazjach (zabawa, sprzątanie, posiłki, rozpoczynanie i kończenie zajęć itp.) pomaga dzieciom w sprawnej organizacji i samodzielnym gospodarowaniu wyznaczonym czasem. W grupie "Wisienki" funkcjonuje również sygnalizator organizujący czas i rodzaj pracy przedszkolnej, gdzie kolor czerwony oznacza pracę samodzielną, kolor żółty pracę w parach oraz korzystanie ze wzajemnej pomocy, kolor zielony – pomoc nauczyciela. Kolejnym elementem pozwalającym wdrażać dzieci do samodzielności są zadania tygodniowe. Na wykonanie zadania dziecko ma cały tydzień. Może je wykonać w wybranym dla siebie czasie lub zabawach realizowanych z całą grupą. Po zakończeniu zadania dziecko pokazuje efekt swojej pracy nauczycielowi i zaznacza na tablicy zrealizowanie swojego zadania.

Zamieszczanie informacji na tablicach współpracy, zdjęcia dzieci współpracujących ze sobą w danym tygodniu uświadamiają dzieciom, wspólną zabawę z przyjaciółmi, ale także wpływają na to, że należy nauczyć się bawić bez wykluczania kogokolwiek.

Wszystkie działania wynikające z koncepcji planu daltońskiego motywują dzieci do działania i odpowiedzialności za wykonane zadania. W grupie funkcjonuje tablica obecności dzieci. Po przyjściu do przedszkola dzieci zaznaczają swoją obecność i humor na specjalnej tablicy. Uczą się w ten sposób obowiązkowości i systematyczności. W planowaniu dnia w przedszkolu pomocne są plansze „Mój dzień w przedszkolu”, na których dzieci wraz z nauczycielką ustalają porządek dnia w przedszkolu. Sprzyja to poznawaniu stałego następstwa wydarzeń i orientacji w czasie. Poprzez nabywanie znajomości kolejnych kluczowych momentów dnia, dzieci w przedszkolu czują się lepiej, bezpieczniej, wiedząc, co, po czym następuje. Tablice dyżurów motywują dzieci do odpowiedzialności za wykonane zadanie, samodzielna praca dobrze działała na motywację dzieci.

Opracowały: p. Anna Drzewoszewska i p. Milena Pepel-Statkiewicz

  • PILOTAŻOWE WDROŻENIE PROGRAMOWANIA
  • Lepsza Szkoła
  • Program Rządowy Aktywna Tablica
  • Myślę – Rozumiem – Wiem
  • Certyfikat Społecznie Zaangażowanej Placówki
  • Rok Szkoły w Ruchu
  • Owoce w szkole
  • Mleko z klasą
  • BezpieczneWakacje.pl
  • Ratujemy i Uczymy Ratować
  • Klub Bezpiecznego Puchatka
  • Dzień Bezpiecznego Internetu
  • Mazowiecki Kurator Oświaty
  • Lepszy start w edukacyjną przyszłość
  • Mamo! Tato! Wolę Wodę!
  • Akademia Aquafresh
  • Kubusiowi Przyjaciele Natury
  • Projekt Centres PSK
  • Trzymaj formę
  • Zachowaj trzeźwy umysł
  • Odpowiedzialny Kierowca
  • Akademia Profesjonalnego Nauczyciela
  • OPOWIEŚĆ O ŻYDACH POLSKICH
  • AKTYWNA EDUKACJA
  • CERTYFIKAT Instytucji Otwartej na Innowacje
  • CERTYFIKAT BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE 2015
  • Program eTwinning
  • Program Wiarygodna Szkoła Podstawowa
  • Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury
  • Podziękowanie dla Szkoły od Pani Minister Edukacji Narodowej
  • Ogólnopolski program
  • Projekt edokluturalne przedszkole