MASAŻYKI RELAKSACYJNE
w opracowaniu Marty Bogdanowicz
List do Cioci Halinki
„Do cioci Halinki! – Dziecko siedzi zwrócone do nas plecami. Piszemy palcem po jego plecach, kończymy dużym wykrzyknikiem, z wyczuciem naciskamy w miejscu kropki.
Posyłam Ci malinki”. – Kontynuujemy pisanie,
Maliny kłują, - lekko naciskamy palcami, naśladując kłucie,
drapią, - delikatnie drapiemy,
spadają – przesuwamy dłonie po plechach z góry na dół,
i się rozgniatają. – ostrożnie naciskamy je dłońmi.
Pakujemy malinki do pudełka, - Krzyżujemy ręce dziecka,
naklejamy taśmę, - kilka razy pociągamy dłonią po jego plecach.
znaczek, - Dotykamy czoła dziecka wewnętrzną stroną dłoni,
przybijamy pieczątkę – lekko stukamy w czubek jego głowy dłonią zwiniętą w pięść,
i… wysyłamy. – z wyczuciem przechylamy je na bok, aż – przez cały czas asekurowane przez nas – się przewróci.
Wieloryb i rybki
Raz rybki w morzu brały ślub – Dziecko zwrócone do nas plecami. Rysujemy palcem na jego plecach linie faliste,
i tak chlupały: chlup, chlup, chlup. – lekko stukamy w nie rozluźnionymi dłońmi.
A wtem wieloryb wielki wpadł i całe towarzystwo zjadł. – Bardzo delikatnie przykrywamy własnym ciałem ciało dziecka (zachęcamy je, aby samo wydostało się z „kryjówki”; zabawę możemy zakończyć całuskami).
Idzie, idzie
Idzie, idzie stonoga, stonoga, stonoga, - Dziecko leży na brzuchu. Spacerujemy palcami po jego plecach „dużymi krokami”.
a tu… noga! – Chwytamy dziecko za nogę,
Idzie, idzie malec, malec, malec, - wędrujemy po niej dwoma palcami w kierunku stopy, stawiając drobne kroczki.
a tu… palce! – Chwytamy dziecko za palec,
Idzie, idzie koń, koń, koń, - delikatnie, lecz zdecydowanie, naciskamy jego plecy dłońmi zwiniętymi w pięści na przemian.
a tu… dłoń! – Chwytamy dziecko za dłoń,
Leci, leci sowa, sowa, sowa, - szybko muskamy jego rękę opuszkami palców,
a tu… głowa! – ostrożnie, oburącz chwytamy jego głowę, głaszczemy po włosach.
ZABAWY Z CHUSTĄ ANIMACYJNĄ (KOCEM)
Miś w gawrze
Wszyscy uczestnicy zabawy są misiami. Jednocześnie podnoszą chustę animacyjną (koc) wysoko do góry. Na trzy i hasło „Miś w gawrze” wszystkie misie chowają się do gawry - pod chustą (kocem).
Rekin
Dzieci trzymają za brzeg chusty (koca), unoszą ją do góry i opuszczają na dół. Chętne dziecko wchodzi pod chustę. Na hasło „rekin” dzieci gwałtownie opuszczają chustę. Dziecko, które nie zdąży spod niej wybiec, zostaje złowionym rekinem o odchodzi na bok.
Zamiana miejsc
Wszyscy uczestnicy trzymają chustę (koc). Na wybrane hasło, np.: „Kto ma dziś dobry humor?”, „Kto ma dziś włosy związane w kucyka?”, „Kto ma koszulkę na krótki rękaw?” itp., dzieci zamieniają się miejscami przebiegając pod chustą.
Opracowała: Justyna Wojciechowska