EU Code Week to inicjatywa, która inspiruje uczniów do odkrywania programowania i kreatywnego rozwiązywania problemów. W ramach tegorocznych obchodów Europejskiego Tygodnia Kodowania – Code Week 2025 uczniowie klas IV - VIII aktywnie włączyli się w działania promujące naukę programowania i kreatywne wykorzystanie nowych technologii. Szkolne aktywności realizowane w październiku przebiegały pod hasłem „Technologia w naszych rękach – tworzymy, programujemy, działamy!”
Uczniowie klasy IV i V rozwijali swoje umiejętności programistyczne, pracując z robotami Skribot i aplikacją SkriApp. W trakcie zajęć uczniowie tworzyli własne sekwencje kodu, dzięki którym robot wykonywał różne zadania. W zespołach zadaniowych planowano trasę poruszania się robota, uczniowie programowali jego ruch w aplikacji SkriApp, tworząc sekwencje bloczków kodu, określających czas jazdy, zmianę kierunku oraz obrót o wybrany kąt. Uczestnicy zajęć doskonalili również precyzję sterowania robotem podczas wykonywania zadań praktycznych – takich jak pokonanie labiryntu czy podniesienie przedmiotu. Dzięki tym aktywnościom młodzi programiści w sposób praktyczny poznali zasady algorytmicznego myślenia i współpracy człowieka z technologią.
Klasa VI pracowała z robotami Dash i Dot oraz aplikacją Blockly. Zajęcia rozpoczęły się od obejrzenia prezentacji multimedialnej „Jak korzystać z robota Dash i Dot”, która wprowadziła uczniów w podstawowe zasady działania robotów, możliwości ich programowania oraz zasady bezpiecznej nauki z robotem. Następnie, wykorzystując narzędzie Canva, uczniowie poznali interaktywne ćwiczenia, sterując robotem na ekranie. Pracując z aplikacją Blockly uczniowie w grupach poznali w formie zabawy podstawowe funkcjonalności Dasha i Dota. Tworzyli programy sterujące ruchem robota Dash i zachowaniem robota Dot, a także rozwiązywali zadania z elementami grywalizacji.
Dzięki tym aktywnościom uczniowie rozwijali umiejętność logicznego myślenia, planowania działań oraz współpracy w grupie. Zajęcia były atrakcyjne dla uczniów i pozwoliły im zrozumieć, jak technologia może wspierać kreatywność i naukę przez doświadczenie.
Uczniowie klas VII i VIII przenieśli swoje pomysły w świat nowoczesnych technologii, poznając podstawy projektowania przestrzennego 3D. Pracując w aplikacji Tinkercad uczniowie tworzyli indywidualne projekty breloków 3D z możliwością wydruku na drukarce 3D. W trakcie pracy uczyli się precyzyjnego modelowania obiektów, poznawali zasady wymiarowania oraz orientacji w przestrzeni. Proces ten wymagał nie tylko kreatywności, lecz także logicznego myślenia, planowania kolejnych etapów pracy i dbałości o szczegóły. Zajęcia z projektowania 3D zwiększyły świadomość uczniów, jak technologia łączy się z inżynierią, sztuką i matematyką, a także jak umiejętność projektowania może być wykorzystana w realnych sytuacjach – od tworzenia przedmiotów użytkowych po rozwijanie innowacyjnych pomysłów.
Praca w zespołach sprzyjała rozwijaniu umiejętności współpracy, komunikacji i wspólnego rozwiązywania problemów. Uczniowie klas IV - VIII zwiększyli świadomość na temat roli programowania jako jednej z kluczowych kompetencji przyszłości.

Uczestnictwo uczniów klas IV-VIII w obchodach Europejskiego Tygodnia Kodowania – Code Week 2025 pozwolił uczniom eksperymentować, uczyć się na błędach i obserwować efekty swojej pracy. To doświadczenie nie tylko rozwija ich techniczne i informatyczne umiejętności, ale również buduje poczucie sprawczości i motywację do dalszego odkrywania świata nowych technologii.
Opracowała: p. J. Piotrowska