Drukuj

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

„Program wychowania przedszkolnego z rozszerzonym językiem angielskim dla dzieci 4-letnich w grupie LABOR BEES – PRACOWITE PSZCZÓŁKI”

Autor: p. Agnieszka Byttner

Program przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym, które rozpoczynają naukę języka angielskiego. Małe dzieci poznają świat w dużej mierze poprzez zabawę, a także poprzez działanie. Ich słuch w tym okresie jest bardzo wrażliwy, a narządy mowy na tyle elastyczne, że po odpowiedniej liczbie ćwiczeń dzieci są w stanie rozróżnić i poprawnie wyartykułować wszystkie fonemy nowego języka. Z łatwością również przyswajają sobie modele intonacyjne charakterystyczne dla języka angielskiego.

Dzieci w tym wieku są ciekawe świata. Nauka języka angielskiego może zatem stanowić nową pasjonującą przygodę ukazującą piękno nowego języka, jak i kultury państw anglojęzycznych.

Rozwój intelektualny i emocjonalny małych dzieci wiąże się już ze zdolnością koncentracji uwagi, oraz lepszego zapamiętywania mechanicznego i logicznego. Dzieci zatem łatwo uczą się na pamięć piosenek, wyliczanek, wierszyków i dialogów. Chętnie uczestniczą w grach i zabawach językowych i wykazują dużą kreatywność.

Współczesne badania psychologiczne potwierdzają dużą sensowność nauczania języków obcych w jak najwcześniejszym wieku, kiedy to umysł dziecka jest najbardziej chłonny, zaś wciąż plastyczny narząd mowy zdolny jest do poprawnego odtwarzania słów w obcym języku. Rozpoczynanie nauki języka obcego w wieku przedszkolnym pobudza ogólną inteligencję dziecka, sprawia, że dziecko szybciej oswaja się z tym językiem i czyni późniejszą obowiązkową już i systematyczną naukę efektywniejszą.

Dzieci uczą się poprzez działanie. Uwielbiają wykonywać prace plastyczne, odgrywać scenki z podziałem na role, tańczyć, śpiewać, biegać. Wymagają częstej zmiany aktywności, bowiem nie potrafią długo skoncentrować się na jednym zadaniu, stąd proponowane ćwiczenia językowe muszą być zróżnicowane, krótkie, ciekawe i stąd tak bogata proponowana gama metod i technik nauczania młodszych dzieci.

Cele programu:

Nadrzędnym celem nauczania języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym jest uwrażliwienie na język angielski.

Uwzględniając aktualne i przyszłe potrzeby językowe i wychowawcze przedszkolaków program wyróżnia takie cele jak:

Szczególną uwagę należy zwrócić na respektowanie dwóch podstawowych praw przyznanych dzieciom w toku prac Rady Europy w kwestii nauki języka angielskiego: prawo do ciszy (dziecko osłuchuje się z nowymi słowami i strukturami i samo podejmuje decyzję o aktywnym uczestnictwie w mowie) oraz prawo do błędu (dziecko próbuje kontaktować się z otoczeniem metodą prób i błędów i nie może być za to karcone, ani poprawiane).

Metody nauczania

Najbardziej pożądanymi na tym etapie wydają się być metoda TPR (METODA REAGOWANIA CAŁYM CIAŁEM – zrozum-wykonaj-powiedz), elementy metody komunikacyjnej, metoda bezpośrednia, metoda audiolingwalna.

Techniki nauczania

Wśród technik nauczania odpowiednich dla dzieci wyróżnić możemy:

Tematyka proponowana w programie innowacji pedagogicznej jest ściśle związana z treściami realizowanymi w ramach przedszkolnego programu wychowania w polskich szkołach. Zagadnienia odpowiadają poziomowi rozwoju psychiki dzieci i są związane ze znaną dzieciom otaczającą je rzeczywistością oraz dotyczą ich życiowych doświadczeń.

Zajęcia w grupie LABOR BEES odbywają się cztery razy w tygodniu po 30 min.

Tekst opracowała - p. Agnieszka Byttner