Drukuj

Zapisz w zeszycie temat lekcji:

Temat lekcji: Mierzenie długości - odwrócona lekcja.

Przeczytaj treści poniżej:

Na ostatnich lekcjach poznaliście podstawowe figury geometryczne. Potraficie rozpoznawać i nazywać podstawowe figury geometryczne oraz proste i odcinki prostopadłe i równoległe.

LEKCJA ODWRÓCONACzego chcemy się dziś nauczyć?

  1. Będziemy ćwiczyć umiejętność rysowania odcinka o danej długości.
  2. Będziemy szacować, czyli oceniać odległość "na oko".
  3. Będziemy ćwiczyć umiejętność mierzenia długości odcinka z dokładnością do 1 mm i podawać wynik pomiaru, posługując się jednostkami długości: centymetr, metr, milimetr.
  4. Będziemy porównywać liczby naturalne z wykorzystaniem ich różnicy lub ilorazu.

Uczymy się

    1. Czy Jesteś dobry w określaniu długości?

      Kliknij w poniższą aplikację.

      • Obejrzyj animację, aby się dowiedzieć, jak mierzyć linijką.
      • Wykonaj ćwiczenie, aby sprawdzić, czy potrafisz oszacować wymiary danych obiektów.
      • Na koniec wykonaj ćwiczenie, aby się przekonać, czy umiesz rysować odcinki o danej długości.
      • Wskazówka!
      • Dodatkowa informacja do wykonania ćwiczenia wyświetli się, gdy klikniesz ikonkę "i".

      Ćwiczenie 1 - na dobry początek

      LEKCJA ODWRÓCONA

      Źródło grafiki: zrzut strony: http://scholaris.pl/

    2. W życiu codziennym są sytuacje, w których zmierzenie długości niektórych odcinków jest niezbędne, bardzo przydatna jest wówczas umiejętność szacowania różnych odległości.

      Wydrukuj, wklej do zeszytu i wykonaj Ćwiczenie 2.

      Ćwiczenie 2 - Jak daleko?

      1. KLIKNIJ!
    3. Wiesz już, że do określania długości służą JEDNOSTKI DŁUGOŚCI!

      Kliknij na poniższą aplikację. W trakcie oglądania klikaj na poszczególne jej elementy!

      LEKCJA ODWRÓCONA

      Źródło grafiki: zrzut strony: http://scholaris.pl/

    4. Zapisz w zeszycie na kolorowo:

      JEDNOSTKI DŁUGOŚCI

      1 cm = 10 mm

      1 dm = 10 cm = 100 mm

      1 m = 10 dm

      1 m = 100 cm

      1 m = 1000 mm

      1 km = 1000 m

      1 km = 100 000 cm = 1 000 000 mm

    5. Przeczytaj CIEKAWOSTKĘ i treści pod ciekawostką, które znajdują się w PODRĘCZNIKU NA STR. 122

    6. Przejdziemy teraz do rysowania i mierzenia długości odcinków i łamanych.

    7. KLIKNIJ NA PONIŻSZY FILMIK I DOKŁADNIE OBEJRZYJ GO OD POCZĄTKU DO KOŃCA

      LEKCJA ODWRÓCONA

      Źródło grafiki: zrzut strony: http://matmagwiazdy.pl/

Podsumujmy

Wymiary niedużych przedmiotów najłatwiej podawać w centymetrach albo centymetrach i milimetrach. Do mierzenia długości możemy zastosować linijkę lub inne przedmioty, np.: centymetr krawiecki.

Zapisz w zeszycie Przykład 1

Przykład 1.

Narysuj odcinek AB o długości 7 cm 2 mm

Przykład 1

Źródło grafiki: zrzut strony: http://dlanauczyciela.pl/zasoby/reforma-2017-szkola-podstawowa-klasy-4-8/matematyka/matematyka-z-kluczem/klasa-4/iv-figury-geometryczne-czesc-1/2-mierzenie/

Odcinek AB ma długość 7 cm 2 mm, zatem piszemy: |AB| = 7 cm 2 mm

LEKCJA ODWRÓCONASprawdź, czy już umiesz?

Poćwicz mierzenie długości - wybierz grę:

Gra 1

LEKCJA ODWRÓCONA

Źródło grafiki: zrzut strony: https://thatquiz.org/pl-9/matematyka/pomiar/

Gra 2

LEKCJA ODWRÓCONA

Źródło grafiki: zrzut strony: http://childu.com/sample_act/12math_fishtails.html/

Gra 3

LEKCJA ODWRÓCONA

Źródło grafiki: zrzut strony: https://rulergame.net/v2-metric-ruler-game.php/

Praca samodzielna

Wykonaj w zeszycie przedmiotowym: Zad. 1, 2 strona 122 (z podręcznika) oraz Zad. 3 strona 123 (z podręcznika).

Wykonaj zdjęcia rozwiązanych zadań (najlepiej z przyłożoną do rysunków linijką) i wyślij je na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Źródło:

www.gwo.pl

www.scholaris.pl

www.matmagwiazdy.pl

www.nowaera.pl

www.thatquiz.org

www.thelearningodyssey.com/

www.rulergame.net/v2-metric-ruler-game.php/

Opracowała: p. Justyna Piotrowska