Drodzy rodzice, zgodnie z zaleceniami przygotowałam zadania do wykonania w domu. Niektóre z nich wymagają Państwa pomocy i zaangażowania. Miłej zabawy i nauki J
Pozdrawiam, Emilia Niedzielak
· Utrwalamy piosenkę:
„Przyszła wiosna”
1.I duzi i mali na wiosnę czekali,
mroźnej zimy mieli dość!
Aż tu niespodzianka,
bo któregoś ranka
nagle się zmieniło coś.
Ref.: Przyszła wiosna do lasu, narobiła hałasu,
Obudziła niedźwiadki z zimowego snu.
Przyszła wiosna na łąki, wypuściła skowronki,
Zasadziła kwiatki tam i tu.
2.I duzi, i mali na wiosnę czekali,
na słoneczka jasny blask.
Aż tu niespodzianka,
bo któregoś ranka,
właśnie przyszedł na to czas.
Ref.: Przyszła wiosna do lasu, narobiła hałasu,
Obudziła niedźwiadki z zimowego snu.
Przyszła wiosna na łąki, wypuściła skowronki,
Zasadziła kwiatki tam i tu.
· Narysuj szlaczki – Załącznik 1.
· Posłuchaj opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby – W marcu jak w garncu i odpowiedz na pytania:
- Jakie imiona miały córki króla?
- Jaki dar miała Wiosna, jaki Lato, Jesień, Zima
- Co zrobiły siostry po śmierci ojca?
„W marcu jak w garncu” mawiamy, kiedy chcemy powiedzieć, że trudno przewidzieć marcową pogodę. Jest bardzo zmienna. To pada śnieg, to deszcz, to słońce grzeje radośnie, to znowu kulki gradu lecą z nieba na zadarte głowy przechodniów. Kto tę pogodę tak wymieszał?
– zapytacie.
W bajce znajdziecie odpowiedź.
Dawno, dawno temu żył sobie król, który miał cztery córki: Wiosnę, Lato, Jesień, Zimę. Każda posiadała dar sprowadzania innej pogody. Wiosna rozgrzewała ziemię ciepłym wiatrem, Lato promieniało słońcem, Jesień moczyła deszczem, a Zima sypała śniegiem garściami. Siostry mieszkały wraz z ojcem, królem, w Pałacu Czterech Pór Roku. Zajmowały odległe skrzydła budynku i unikały się wzajemnie, ponieważ nie przepadały za sobą. Ogromnie się różniły. Na domiar złego wszystkie miały to samo marzenie: każda pragnęła objąć tron po ojcu, królu, i władać pogodą na Ziemi. Niestety, tron był tylko jeden.
Gdy król się zestarzał i śmierć zabrała go do krainy umarłych, między siostrami rozgorzał spór. To jedna, to druga zasiadała na tronie, ale żadna długo na nim nie pozostała. Wraz ze zmianą władczyni zmieniała się również pogoda. Wiało, grzmiało, zamarzało i rozmarzało – wszystko prawie równocześnie.
To było nie do zniesienia. Cierpiały rośliny i cierpiały zwierzęta. Najstarszy z niedźwiedzi udał się do leśnego zamczyska braci miesięcy i poprosił ich o pomoc.
– Między królewnami trwa walka o tron. Zniszczą całą planetę, jeśli ich nie powstrzymacie – rzekł z troską.
Miesiące obiecały porozmawiać z kłótliwymi pannami i przerwać niszczący spór. Po wielu dniach trudnych rozmów udało się doprowadzić do podpisania rozejmu. Siostry zgodziły się na równy podział władzy. Będą zasiadać na tronie w kolejności: Wiosna, Lato, Jesień, Zima, a gdy minie rok, znowu Wiosna obejmie władzę nad pogodą, by po trzech miesiącach oddać ją Latu. Wydawało się, że siostry są zadowolone z rozejmu. Każda dostała swój czas królowania. Wiosna objęła panowanie jako pierwsza i w czerwcu ustąpiła miejsca Latu, to zaś we wrześniu oddało władzę Jesieni. W grudniu zapanowała Zima, która w marcu powinna oddać tron Wiośnie. Niestety, nie oddała. Wiosna zapukała do sali tronowej troszkę za wcześnie, co bardzo Zimę rozgniewało. Wypuściła z uwięzi najmroźniejsze wiatry, aby przepędziły siostrę spod drzwi. Przemarznięta Wiosna zadrżała z oburzenia i oblała Zimę deszczem.
Kłótnia sióstr nie miała końca.
– Trzeba je pogodzić – zdecydowały miesiące i wyznaczyły brata Marca na negocjatora. Nie był to najlepszy wybór, ponieważ Marzec należał do wyjątkowo niezdecydowanych miesięcy. Kiedy stanął między siostrami i zaproponował rozejm, Zima popatrzyła na niego z ukosa.
– Dobrze. Pod warunkiem że w marcu królować będzie ta z nas, którą bardziej lubisz – powiedziała przebiegle, gdyż uważała, że jest najpiękniejsza, więc nie można jej nie lubić.
Marzec się speszył. – Ja? Chyba... nie wiem... obie lubię? – bąknął zbity z tropu. – Namyśl się, byle szybko! – rzekła zniecierpliwiona Zima, której zrobiło się trochę za gorąco w towarzystwie Wiosny.
Strapiony Marzec westchnął. – Tak, tak, już myślę. Hm... ha... hm...
– No?... – Zima przeszyła go chłodnym wzrokiem.
-I co? – ponaglała go także Wiosna.
– Ha... hm... – Dopóki nie zdecydujesz, w marcu będzie jak w tym garncu! – Zima wskazała gar wiszący nad ogniskiem na pałacowym dziedzińcu. Coś w nim bulgotało, mruczało, syczało i kipiało.
Marzec rozłożył ręce. – Nie umiem tak szybko zdecydować. Dajcie mi więcej czasu – poprosił i pogrążył się w zadumie.
Czas mija, Marzec posiwiał, wyłysiał i zapuścił dłuuugie wąsy, jednak wciąż nie dokonał wyboru.
· Wykonaj rysunek pt.: „W marcu jak w garncu”
Ułóż kartkę poziomo. Narysuj na całą stronę duży garnek, następnie charakterystyczne dla marca zjawiska atmosferyczne. Pracę możesz namalować farbami, pastelami lub kredkami. Wykonany rysunek przyniesiesz po przerwie do przedszkola J
· Podziel na sylaby i głoski wyrazy: cebula, Cela, cukierki, cegły, cyrk, zegar, tablica, owoce, narty, waga, wazon, kot, dom.
· Spróbuj napisać literę Cc po śladach. Załącznik-2
· Dokończ zdania- tworzenie porównań
Śnieg jest biały jak ………
Deszcz jest mokry jak…….
Burza jest groźna jak….
· Dziecko opowiada jak jego zdaniem wygląda pogoda w marcu. Jakie zmiany zaszły w ostatnim czasie w przyrodzie.
· Utrwalamy poznane litery.
Potrzebne materiały: plastikowa taca lub duży płaski talerz, kasza manna.
Rodzic rozsypuje na tacy kaszę, następnie wypowiada literę. Zadaniem dziecka jest palcem na tacy napisać literę małą i wielką, drukowaną i pisaną J
· Grzechotka ze słoika.
Potrzebne materiały: mały słoik z nakrętką, ziarna fasoli lub grochu.
Ziarna fasoli dziecko wkłada do słoika, następnie zakręca słoik. Słoik ozdabiamy dostępnymi w domu materiałami (papier, gazety, folia aluminiowa)
· Ćwiczenia dla zdrowego ciała:
Potrzebne materiały: woreczek (może być torebka foliowa z zawiązaną w środku fasolą, grochem)
ü Powitanie:
Dziecko wita woreczkiem różne części ciała np. Woreczek wita Twoje kostki… woreczek wita Twoje ramiona… woreczek wita Twój brzuszek … woreczek wita Twoją głowę… Woreczek wita Twoją prawą nogę, lewą nogę….
ü W górę i w dół
Dziecko leży na plecach, woreczek ma włożony między stopy. Woreczek unosi stopami do góry, z przełożeniem za głową, a potem powraca do pozycji wyjściowej.
ü Marsz z woreczkiem na głowie.
ü 10 przysiadów z woreczkiem na głowie.
ü Skoki- Dziecko przeskakuje obunóż przez woreczek ułożony na podłodze: do przodu, do tyłu, na prawo, na lewo.
ü Podrzuć i złap- Dziecko podrzuca woreczek do góry i łapie go.
· Zabawa badawcza- Jak powstają deszczowe chmury?
Przed zabawą należy zasłonić okna i przygotować wszystkie potrzebne materiały i przybory. W czasie doświadczenia należy zachować szczególną ostrożność ze względu na bezpieczeństwo poparzenia gorącą wodą.
ü Wykonanie doświadczenia przez RODZICA.
Szklane naczynie, talerz, kostki lodu, wrząca woda, latarka.
Przelanie wrzącej wody do szklanego naczynia.
Nakrycie naczynia talerzem.
Ułożenie kostek lodu na talerzu.
Obserwowanie naczynia podświetlonego latarką (przy zgaszonym świetle).
Wyciągnięcie wniosków z doświadczenia.
Para wodna unosi się do góry, tak jak parują kałuże i inne zbiorniki wodne w ciepłe dni. Kostki lodu ochładzają parę wodną. Ona, stykając się z chłodnym powietrzem, tworzy chmury.
Chmura występuje w powietrzu w postaci kropelek wody lub kryształków lodu. Często chmurę tworzy mieszanina kryształków lodu i kropelek wody. W poszczególnych chmurach mogą występować krople deszczu, śnieg, grad. Chmury są przenoszone prądami powietrza nad różne obszary, nad którymi zalega powietrze o różnej wilgotności. W związku z tym obserwujemy często zjawisko zanikania chmur (wyparowują) lub ich narastania. W rezultacie obraz chmur na niebie stale się zmienia. Chmury mają różną budowę. Biorąc pod uwagę kryterium fizycznej budowy chmur, wyróżniamy chmury: wodne, lodowe i mieszane. Ze względu na wysokości, na jakich notuje się występowanie chmur, wyróżnia się chmury niskie, średnie i wysokie.
· Geometryczny plakat.
Potrzebne materiały: kartka, nożyczki, klej, stare gazety.
Dziecko wycina z gazet różne figury geometryczne, następnie układa z nich na kartce i przykleja wskazane przez rodzica przedmioty, budowle np. dom, drzewo, słońce.
· Podziel na sylaby i głoski podane wyrazy: mama, tata, pogoda, kurtka, taca, butelka, pomidor, sałata, koza, tygrys, zając, mrówka, żaba.
STRONY INTERNETOWE Z ĆWICZENIAMI: https://www.matzoo.pl https://www.squla.pl