Herb PolskiLogo szkoły

W Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Wyszynie, w dniach 25.03.2015 i 27.03.2015 roku odbyły się 2 edycje zajęć profilaktyczno - edukacyjnych.

Zajęcia były prowadzone na temat:

  • "Z tolerancją na Ty"
  • "Zanim wybierzesz"

Każda edycja zajęć składała się z 2 godzin lekcyjnych.

Realizatorką programu była mgr Katarzyna Banasiak - pedagog, specjalista ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Profilaktyki Uzależnień.

Odbiorcami programu "Z tolerancją na Ty" byli uczniowie klas IV-VI, natomiast programu "Zanim wybierzesz" uczniowie klas II i III.

Zajęcia przeprowadzone zostały w formie grupowej metodami aktywizującymi.

  • dyskusja kontrolowana
  • gra dydaktyczna
  • mini wykład
  • burza mózgów
  • test anonimowy
  • prezentacja multimedialna
  • opowiadanie
  • bajka
  • praca plastyczna
  • drama
  • praca w parach

"Z tolerancją na Ty"

Celem programu "Z tolerancją na Ty" było kształtowanie u uczestników zajęć postawy tolerancji, akceptacji i wyrozumiałości dla odmiennych zachowań innych ludzi, które powinny być wpisane w rozwój młodego człowieka, bo już od najmłodszych lat należy wyjaśniać i tłumaczyć młodym ludziom, że każdy człowiek ma prawo do odmienności.

W trakcie zajęć uczniowie poznali pojęcie tolerancji, uświadomili sobie jakie jest znaczenie bycia tolerancyjnym w życiu. Dowiedzieli się także jakie konsekwencje mogą wynikać z braku bycia tolerancyjnym, jak również dowiedzieli się jak unikać nietolerancyjnych zachowań.

Uczniowie podczas zajęć rozwiązywali krzyżówkę, której hasło brzmiało "tolerancja", metodą burzy mózgów zastanawiali się nad skojarzeniami związanymi z tym pojęciem, odgrywali scenki, a także wzięli udział w anonimowym teście "Czy jestem osobą tolerancyjną", który badał stosunek i podejście młodego człowieka do innych ludzi o odmiennym zdaniu, do niepełnosprawności i bezdomności. Wyniki przeprowadzonego testu pokazały, iż wszyscy uczniowie tolerują nawet takie zachowania, na które większość ludzi patrzyłaby co najmniej z niesmakiem. Mają głębokie przekonanie, że człowieka nie należy potępiać, bo niewiele zależy od niego.

Zajęcia przeprowadzone zostały metodami aktywnymi, ponieważ takie metody pozwalają na nawiązanie bliższego kontaktu prowadzącej z uczestnikami. Taka forma zajęć sprzyja swobodnym i uczciwym wypowiedziom uczestników, co pozwala na korektę błędnych informacji oraz umożliwia głębszą refleksję odbiorców programu. Pozwala również lepiej zapamiętać i przyjąć treści programu przez jego uczestników.

"Zanim wybierzesz"

Program "Zanim wybierzesz" to program z poziomu profilaktyki pierwszorzędowej, który kładzie nacisk na podnoszenie poczucia własnej wartości, kształtowanie pozytywnego wizerunku samego siebie, a także podejmowanie samodzielnych decyzji.

Celem programu "Zanim wybierzesz" było wskazanie uczniom właściwej drogi w kształtowaniu ich szkolnej kariery uczniowskiej.

W trakcie zajęć uczniowie:

  • Dowiedzieli się dlaczego warto chodzić do szkoły.
  • Dowiedzieli się, jak radzić sobie z trudnościami w szkole.
  • Dowiedzieli się kim jest obcy i dlaczego nie warto z nim rozmawiać.

Na pierwszej lekcji dzieci metodą burzy mózgów zastanawiały się dlaczego warto chodzić do szkoły? Na tej lekcji została przeprowadzona także anonimowa ankieta dotycząca uczestnictwa dzieci w procesie nauczania.

Celem ankiety było zbadanie, czy dziecko uczy się by mieć wiedzę, czy po to by uniknąć złej oceny, gdyż od najmłodszych lat trzeba zaspokajać i kształtować w człowieku potrzeby:

  • bezpieczeństwa,
  • przynależności do grupy,
  • własnej wartości poprzez doświadczanie jak najwięcej pozytywnych relacji (wzbudzając motywację do podejmowania kolejnych wysiłków).

Drugie zajęcia odbyły się pod hasłem „Obcy nie tylko w bajkach”, gdyż bardzo ważne jest aby uświadomić dzieciom, że niektórzy ludzie nie zasługują na zaufanie, a one same narażone są na zło, które pojawić może się wszędzie - na ulicy, w domu, w Internecie itp.

Celem spotkania było:

  • Uświadomienie dzieciom, że pewne sytuacje, które z pozoru są niewinne, wymagają od niego stanowczych zachowań.
  • Uświadomienie dzieciom, że nie wszyscy ludzie zasługują na zaufanie.
  • Kształtowanie umiejętności chronienia informacji o sobie i swoich bliskich przed postronnymi ludźmi.
  • Wyposażenie dziecka w umiejętności prawidłowego reagowania na sytuacje zagrażające jego bezpieczeństwu i zdrowiu.

Założeniem nadrzędnym i bardzo ważnym tej części zajęć było, by:

      • w umyśle dziecka wytworzyło się pojęcie „obcego”,
      • dziecko uświadomiło sobie, że osoba zagrażająca może być na pozór miła i przyjaźnie wyglądająca,
      • w umyśle dziecka wytworzył się obraz sytuacji, które mogą być dla niego zagrażające,
      • dziecko poznało typowe techniki zachowań „obcego” mające na celu zachęcenie dziecka do odejścia w odludne miejsce,
      • dziecko potrafiło stanowczo powiedzieć „NIE” w sytuacjach budzących niepokój,
      • dziecko wiedziało, że w sytuacjach zagrożenia powinno szukać pomocy w zbiorowości ludzi.

Po zakończeniu zajęć uczniowie otrzymywali materiały dydaktyczne, które były przyklejane do zeszytu przedmiotowego.

Program ten został napisany z myślą o uczniach w młodszym wieku szkolnym. Oparty został na własnych doświadczeniach w pracy z dziećmi. Przyjęte w nim założenia, cele, treści, formy i metody ich realizacji stawiają w centrum uwagi dziecko, które w wyniku realizacji tego programu ma uczyć się samodzielnego dokonywania wyboru zachowań właściwych dla własnego zdrowia i zdrowia innych ludzi.

Uczniowie, którzy uczestniczyli w zajęciach: "Z tolerancją na Ty" i "Zanim wybierzesz" bardzo chętnie weszli w tematykę zajęć i bardzo chętnie współpracowali z prowadzącą.

  • PILOTAŻOWE WDROŻENIE PROGRAMOWANIA
  • Lepsza Szkoła
  • Program Rządowy Aktywna Tablica
  • Myślę – Rozumiem – Wiem
  • Certyfikat Społecznie Zaangażowanej Placówki
  • Rok Szkoły w Ruchu
  • Owoce w szkole
  • Mleko z klasą
  • BezpieczneWakacje.pl
  • Ratujemy i Uczymy Ratować
  • Klub Bezpiecznego Puchatka
  • Dzień Bezpiecznego Internetu
  • Mazowiecki Kurator Oświaty
  • Lepszy start w edukacyjną przyszłość
  • Mamo! Tato! Wolę Wodę!
  • Akademia Aquafresh
  • Kubusiowi Przyjaciele Natury
  • Projekt Centres PSK
  • Trzymaj formę
  • Zachowaj trzeźwy umysł
  • Odpowiedzialny Kierowca
  • Akademia Profesjonalnego Nauczyciela
  • OPOWIEŚĆ O ŻYDACH POLSKICH
  • AKTYWNA EDUKACJA
  • CERTYFIKAT Instytucji Otwartej na Innowacje
  • CERTYFIKAT BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE 2015
  • Program eTwinning
  • Program Wiarygodna Szkoła Podstawowa
  • Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury
  • Podziękowanie dla Szkoły od Pani Minister Edukacji Narodowej
  • Ogólnopolski program
  • Projekt edokluturalne przedszkole